Six Sigma
Zes Sigma of Six Sigma is een kwaliteitsmanagementmethode om de operationele prestaties van een organisatie te verbeteren. Dit gebeurt door middel van het identificeren van tekortkomingen in werkprocessen binnen een organisatie én het verbeteren van deze werkprocessen. Het doel is om producten en diensten op te leveren, die continu de verwachtingen van de klant overtreffen. Het achterliggende idee is, dat processen alleen beheerst en verbeterd kunnen worden als er inzicht bestaat in deze processen.
Six Sigma maakt gebruik van een vaste methodologie om problemen op te lossen, namelijk de DMAIC-methodologie. DMAIC staat voor: Define-Measure-Analyse-Improve-Control.
- Define: Het definiëren van het probleem en het afstemmen van de projectorganisatie
- Measure: Prestatie van het proces in kwestie concretiseren. Dat wil zeggen: de nulmeting bepalen
- Analyze: Onderbouwing van oorzaken van het probleem
- Improve: Ontwerpen en selecteren van oplossing(en). Dat wil zeggen: procesoptimalisatie bepalen
- Control: Het implementeren en borgen van de verbeteringen
Six Sigma heeft een duidelijke klantfocus. Weten wat de klant wil is essentieel (“Voice of the Customer”). De klant en niet het bedrijf zelf, bepaalt of een product of dienst voldoet aan de eisen.
Kunnen wij u helpen? Vraag direct advies aan.