Regelmatige controle van uw zorgalarmeringcomponenten
Intensiever gebruik zorgalarmering
Door de stijging van het aantal zelfstandig wonenden ouderen , stijgt ook het gebruik van de zorgalarmering. Waar in het verleden de halszender per bewoners ten hoogste vijf tot tien keer per jaar werd gebruikt, hebben we nu te maken met een veelvoud van deze en andere soortgelijke alarmgevers. Doordat ook een zorgcentrale meer uitgebreide zorg willen leveren is het van belang dat er onderscheid is in het soort oproepen. Door deze differentiatie wordt het mogelijk voor een zorgcentrale om bij een alarmmelding dusdanige informatie te krijgen van de melding die bijdraagt in het leveren van de juiste zorg.
Door dit onderscheid wordt het mogelijk te bepalen of de cliënt zijn halszender heeft gebruikt, de trekschakelaar in de badkamer, bewegingsdetectie, inactiviteitsmelding of zelfs een brandmelding.
Is of blijft de werking gegarandeerd?
Als gebruiker moeten wij ons afvragen hoe en of dit goed gaat, als het gaat om verbetering van het zorgproces hoeven wij ons niet druk te maken. Maar wat als de batterijen leeg zijn of de melding niet juist is gedifferentieerd, wie controleert dit, worden alle functies volgens een vast patroon gecontroleerd, één keer per maand, kwartaal of wellicht pas na een jaar.
Controle door wie?
Wanneer een zorgorganisatie beschikt over een brandmeldcentrale zijn er in Nederland duidelijke afspraken over het onderhoud van deze systemen, om de eenvoudige reden, dat er mensenlevens vanaf kunnen hangen! Bij zorgalarmering is het eigenlijk niet anders, dit is alleen niet verplicht. Vanuit leveranciers wordt er wel op aangedrongen dat er onderhoud wordt gedaan, maar in de dagelijkse realiteit komt hier bitter weinig van terecht.
Registratie
Wanneer een alarmmelding door één van de alarmgevers in een woning wordt gemaakt, dan wordt deze als alles goed gaat door een zorgcentrale geregistreerd in een logboek. Wanneer we even terug kijken naar de differentiatie is het dus ook mogelijk een lage batterij melding te genereren waardoor de zorgorganisatie weet wanneer de batterijen vervangen moeten worden. Wat veel mensen niet weten is dat een alarmgever zijn batterij laagmelding alleen dan verstuurd, wanneer deze ook daadwerkelijk wordt gebruikt. Het is dus van belang dat er naast registratie ook een controle op locatie plaats vindt, denk hierbij aan de verzorgende die bij een bezoek voor geplande of ongeplande zorg alle alarmgevers even test, hierdoor worden alle batterij laagmeldingen (wanneer ingesteld) doorgegeven aan een zorgcentrale en weet men of de apparatuur goed werkt, batterijen eventueel vervangen moeten worden of dat de instellingen goed zijn gemaakt en alle meldingen op de juiste manier worden weergegeven. .
Deze test is tevens een goede controle of de logboek registratie in de zorgcentrale goed functioneert en alle gedifferentieerde meldingen binnenkomen met de juiste tijd, datum, bewonersnaam, naam alarmgever en omschrijving.
Aandachtspunt
Wanneer een melding niet juist of helemaal niet is gedifferentieerd wordt deze door een zorgcentrale automatisch geblokt en dus niet gelogd. Houdt u hier als gebruiker rekening mee!
Vragen?
Mocht u naar aanleiding van dit artikel vragen of ondersteuning nodig hebben, bel of mail ons gerust!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!